..:: Dag 13, klein stukje Jeruzalem ::..

Vanochtend ben ik voor het eerst met de bus geweest in Jeruzalem.
Samen met Will ben ik wat dieper Jeruzalem in geweest.
We zijn eerst naar 'Zedekia's tomb' geweest.
Dit vond ik wel mooi om te zien.
In deze grot zijn stenen gehakt voor de huizen in Jeruzalem en waarschijnlijk voor de bouw van de 1e tempel.
Je kunt wel zien dat ze allemaal grote blokken hebben uitgehouwen.
Ook kon je eigenlijk direct het temperatuurverschil merken tussen buiten en binnen.
Binnen was het kouder maar wel vochtiger.
Na het bezichtigen zijn we buiten eerst in de schaduw gaan zitten om te aclimatiseren.
Will heeft me toen ook verteld over de waarde van de kleding hier in de cultuur.
Ze letten hier op je hoe je je kleed.
Veel mensen uit het westen die op vakantie o.i.d. gaan naar Israël kleden zich ook als vakantieganger.
Vandaag heb ik dus op aanraden van Will een spijkerbroek aan gehad.
Na de aclimatisering zijn we richting de Damascuspoort gelopen.
Hier zijn we door wat winkelstraatjes gelopen.
Het was hier best druk vond ik.
Maar het leuke van de gemiddelde hollander is dat ze vrij groot zijn en de mensen uit het midden-oosten wat kleiner.
M.a.w. ik had vrij zicht boven de drukte :-)
Alleen op een gegeven moment werd de drukte me wel wat te veel, niet dat ik er veel last van had, maar ik merkte wel weer een beetje stress van binnen.
We zijn toen in zo'n straatje even een één of andere eetgelegenheid binnen gegaan.
Zelf heb ik niets gehad want ik was bezig met een appel.
Wel heb ik even wat mogen proeven van wat Will besteld had en dat smaakte best lekker.
Hierna zijn we door de Jaffo poort gelopen richting de bushalte en zijn we weer richting huis gegaan.
Dit was op mijn verzoek want afgelopen nacht heb ik niet veel geslapen en de vermoeidheid sloeg alweer een beetje toe.
Dus vanmiddag heb ik even lekker gepit, heerlijk.

Groeten vanuit Jeruzalem,

Gerrit

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=SEI4OUVM

Reacties

  1. Hallo Gerrit,
    Fijn om weer even een berichtje van jou te lezen. Ook goed te horen hoe je zoal je dagen vult. Wanneer je over de Damascus- en Jaffo poort vertelt komen er ook allemaal weer beelden en indrukken van mijn reis boven. Wat toch een verschil met wat wij hier in fryslan en nederland gewend zijn. Dat gekrioel door die nauwe straatjes zijn wij echt niet gewend. Het is wel leuk om zo die verschillen te zien in gewoonten, fysieke omgeving, bouwstijl en klimaat.
    Wat goed dat je bij Diet en Will zo jezelf kunt zijn en ook durft aan te geven wat je nodig hebt. De hartelijke groeten van ybeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Heb net weer even je berichtje gelezen. Vorige jaar toen jullie met de groep jonge mensen naar Israël zijn geweest, had ik al zoiets van, dit wil ik ook eens beleven en nu jij je belevenissen verteld, heb ik dat weer. Wie weet!!
    Fijn, dat je het bij Diet en Will zo naar je zin hebt. Geniet er nog maar even van!!
    groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

..:: Dag 4 ::.

..:: Zijn wegen zijn hoger dan mijn wegen ::..

..:: Bijbelschool, 1e verslagje ::..