..:: Bijbelschool, 1e verslagje ::..

Beste lezer,

Inmiddels zit er nu een maand op.
Tot nu toe bevalt het goed en ik kan merken dat God me aan het vormen is.
Dit kan ik merken aan bijvoorbeeld de vrede/rust die ik steeds meer van binnen krijg, maar ook wel aan de confronterende dingen die Hij me in liefde laat zien.
Je begrijpt steeds meer wat genade inhoud en je word bevestigt in het feit dat de bijbel het onfeilbare woord van God is en dat alles gewoon zo perfect op elkaar is afgestemd, je bouwt goeie vriendschappen op en je kunt je hart luchten zonder dat er raar gekeken word.
Wat bij mij nog niet zo goed wil is het slapen.
Afgelopen week was al de 5e week dat ik slecht geslapen heb, ik word dan steeds zo ongeveer tussen 2 en 3 uur s’nachts wakker.
Eergister heb ik 1 nacht gehad waarin ik heb doorgeslapen en dat was echt een zegening zeg!.
Maar wat wel heel erg bijzonder is, dat ik nog steeds de lessen kan volgen en mee kan doen ondanks 5 weken van slechte slaap.
Dit vind ik echt een wonder.
En wat ook heel erg bijzonder was, dat was één van de eerste lessen.
Omdat ik al zo slecht had geslapen was ik moe op school, maar toen het bijbelse onderwijs werd gegeven bouwde me dat zo op van binnen dat ik vrolijker en sterker thuis kwam dan dat ik weg ging.
Dat is echt bijzonder om te ervaren, alle eer aan de Heer, Halleluja!

Het leven hier in het studentenhuis is ook leuk.
We zijn in het huis met z’n negenen en je kunt erg met deze jongens lachen, maar ook serieuze gesprekken hebben.
Natuurlijk is er ook een corvee-rooster en tot nu toe hebben we stampot-andijvie met spekjes gemaakt, rode kool met aardappellen en slavinkjes, en broccoli met aardappeltjes en slavinken.
Ik ben dus al aardig op weg om mijn Hollandse culinaire arbeidscarrière op te bouwen :-P

De eerste opdrachten hebben we ook al gehad.
Iedereen in de klas kreeg een poosje geleden voor het vak ‘preekvaardigheid’ een verschillende afbeelding.
Mijn afbeelding was een rood drievoudig koord.
Hier moesten we dan een bijbelse preek over gaan houden.
Als eerste moest ik denken aan het drievoudig koord uit Prediker 4, maar daar kon ik eigenlijk niet zoveel bij bedenken.
Dus heb ik Jezus als rooie draad door de Torah uitgezocht ( De Torah zijn de eerste 5 boeken uit de bijbel).
De geschriften (zegmaar het oude testament) getuigt van Jezus, dit zegt Hij zelf ook in het nieuwe testament.
Het is zo interessant om te ontdekken dat het oude testament getuigt over Jezus.
Jezus zegt zelf ook dat de geschriften (het oude testament) over Hem getuigen.
Onder andere daarom zijn het oude en het nieuwe testament onafscheidelijk met elkaar verbonden.
Maar dit was in ieder geval echt heel erg leuk om uit te zoeken.
Op mijn allereerste preek heb ik een 7 mogen krijgen.

Een andere opdracht was om het eerste hoofdstuk van Jona uit te pluizen.
Waar word Jona nog meer genoemd in het oude testament?, wat voor boodschap moest hij toen brengen?, wat is bekend over de bevolking van Ninevé in relatie tot Israël?, enz.
Dit vond ik ook erg leuk om uit te zoeken maar hier heb ik nog geen cijfer van terug gekregen.

Vorige week zaterdag (25 okt) is mijn bro Jacob verhuist naar Leuven om daar een theologiestudie te gaan volgen.
Onderweg naar Leuven hebben ze (heit en Jacob) mij even opgepikt.
En eenmaal aangekomen in Leuven hebben we eerst even opgezocht waar Jacob z’n kamer was, toen we wisten waar hij moest zijn, zijn we met alle bagage naar boven wezen sjouwen, drie verdiepingen omhoog.
Er was wel een lift, maar die stond tussen de begane grond en de 1e verdieping stil.
We hebben dus alles naar boven gesjouwd en daarna afscheid genomen.
Op de terugreis hadden we op de autosnelweg bijna een botsing want de rij auto’s voor ons stapten ineens allemaal heel snel op de rem en daar schrok ik wel van.
In de rij achter ons stond een paar auto’s verderop een limousine en die stond scheef op de weg van het remmen.
Voor zover ik kon zien stond er 1 auto langs de weg met een flinke deuk in de achterklep.
Dit is dan wel even schrikken, maar gelukkig hadden wij geen schade en voor zover ik kon zien waren er geen slachtoffers.

Op het moment ben ik bezig met een preek voor het vak ‘preekvaardigheid’ vanuit een Schriftgedeelte.
Dit gedeelte is Matteus 4 : 12 t/m 17.
Hier moet ik een preekje van ongeveer 10 tot max 15 minuten van houden.


Nou, dit is de eerste maand van de bijbelschool.
Wat vliegt de tijd voorbij zeg!
Alweer 4 weken gehad.
Trouwens, iedereen die een kaartje of berichtje heeft gestuurd heeeel erg bedankt.
Dat doet een mens goed, dat je weet dat er aan je gedacht word en dat er voor je gebeden word.
En ik ben er ook van overtuigd dat zonder het gebed van mijn thuisgemeente in Koudum en vele anderen mensen die gebeden hebben, ik dit ook niet vol heb kunnen houden.
God is een verhoorder van het gebed, dat is echt zo bijzonder.


Ik zou graag nog een oproep willen doen om te blijven bidden voor Israël en de vrede over Jeruzalem.
Bid om regen omdat ze al zo’n lange tijd een droge periode hebben.
Bid dat de joden Jezus Christus mogen zien als de Messias, de Verlosser en dat de joden spoedig weer terug keren naar hun land.
Dit terugkeer is al volop bezig zoals beschreven staat in:
Jesaja 49: 22,
Deuteronomium 30:3,4,
Jeremia 23:8b,
heel Ezechiel 37 (m.n. het einde van vers 12)
Zie ook het volgende artikel: de terugkeer van de Joden naar Israël

Nou, iedereen die dit leest de hartelijke groeten vanuit Zwijndrecht.

Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat? (Johannes 11 : 25 en 26)

Groeten,

Gerrit Bandstra

P.S. mijn nieuwe adres is: Fuchsiastraat 16, 3333 GV, Zwijndrecht
Mijn rekeningnummer voor financiele giften is: 37.21.22.299

Reacties

Populaire posts van deze blog

..:: Bekering ::..

..:: Dag 5, een mooie dag ::..

..:: Dag 3, rustdag ::..