..:: Dag 14, in m'n uppie naar de oude stad ::..

Vanochtend ben ik voor het eerst in mn uppie richting de oude stad geweest met de taxi.
Jammergenoeg zat het verkeer aardig vast.
Vanochtend was ik namelijk van plan om te gaan bidden met een groep op de muren van Jeruzalem. (http://www.neverbesilent.org)
Ze vertrekken altijd om 9 uur bij de Jaffa poort en jammergenoeg was ik te laat, ik was er om 09.07.
Toen ben ik maar even wezen shoppen en rondkijken.
Ergens snap ik hier iets niet.
Heel veel winkels verkopen hier hetzelfde, kleine tot grote menorah's, houten snijwerk, jeruzalem aardewerk en noem maar op.
Hoe kun je ooit een bestaan opbouwen als er zoveel winkels hetzelfde verkopen?
Dat snap ik nou niet, maar ja, 't zal hier wel werken anders zaten ze hier niet.
Omdat ik dicht bij de Jaffa poort was wist ik de route ook nog naar de Kotel (ook wel genaamd de 'western wall', het heet geen klaagmuur meer).
Dus daar ben ik nog even naartoe gelopen.
Maar in je uppie is het veel minder leuk dan met een groep.
Nadat ik bij de Kotel was geweest ben ik naar het Davidson centre geweest.
Vorig jaar ben ik hier ook geweest maar toen had ik geen fototoestel mee en vorig jaar heb ik niet alles kunnen bezichtigen want ik was toen ook minder fit dan nu.
Nu heb ik alles beter kunnen bezichtigen en heb de nodige foto's kunnen nemen.
Bij een paar foto's heb ik m'n rugzak neergezet als vergelijkingsmateriaal zodat je de grootte wat kunt schatten.
Het begon al weer aardig warm te worden dus ben ik richting huis gegaan.
De terugreis was ook een belevenis, de taxichauffeur zei dat hij wist waar ik naartoe moest maar heeft wel 3 keer gevraagd aan personen waar mijn bestemming lag.
Dus zei ik, rijd maar naar Malcha mall, het grootste winkelcentrum van Jeruzalem, maar hij wist niet waar dat was, dat vond ik erg vreemd.
Ondertussen vertelde hij me dat het 120 shekel was ( de taxireis ).
Ik had echt zoiets van, dat is niet mogelijk.
De heenreis heb ik namelijk ongeveer 50 shekel betaald (er stond 45 shekel op de teller) maar ik heb hem 50 shekel betaald.
Dus ik vroeg waarom het zo'n groot prijsverschil was, maar toe kon hij geen goed engels.
Hij had inmiddels, in het begin al, de krant over de meter gelegd wat ik ook al verdacht vond.
Toen begon ik over de 'Technological garden' want die staat ook niet ver van huis af en die wist hij wel te vinden
Op een gegevend moment zaten we op een weg die me bekend voorkwam van de terugreis in de bus van gister.
Dus ik zei, vergeet dat Technological garden maar, ik zeg wel welke richting je op moet.
Op een gegeven moment zag ik de bushalte en vroeg of hij daar wilde stoppen, dat deed hij.
Toen vroeg ik hem wat er nou op de meter stond.
Dit was 49 shekel en nog wat centen.
Heel wat anders dus dan 120 shekel.
Dus ik heb hem 50 shekel betaald, heb de chauffeur bedankt en ben het laatste stukje naar huis gelopen.

Vanmiddag zijn er ook 2 gasten gearriveerd maar volgens mij bleven ze niet zoveel dagen, maar dat weet ik niet precies.
Ze hebben vanavond het eten klaargemaakt en 't smaakte best goed.
Voor de rest hebben we met z'n allen nog in de tuin gezeten en even wat koffie/thee gedronken.
Op een gegeven moment zijn de gasten weggegaan om in het donker van het uitzicht te genieten vanaf de olijfberg.
Ik heb toen Will en Diet een kleinigheidje gegeven dat ik vanochtend gekocht heb in de oude stad.
Het was een lepeltje met daarop in het lepel gedeelte gegraveerd 'Holy Land' en aan het uiteinde waar je 't lepeltje beet pakt stond een menorah met daarbij gegraveerd 'Israël'.
Dit lepeltje heb ik gekocht omdat er voor mij een beetje symboliek achter zat.
Eigenlijk sprong het lepeltje tussen al die vele dingen er tussenuit.
Het lepeltje stond voor de goede zorgen die ze mij gegeven hebben in Israël.
Nadat ik ze dit gegeven had hebben we met z'n drieën gebeden, zij voor mij en ik voor hen en hun gezin.
Ik had m'n fotoboek mee van onze reis van Israël in 2009 en dat hebben we na het gebed nog even bekeken.
En hierna was het tijd om op bed te gaan.
Diet heeft het momenteel erg druk, dus ook morgen, en ik heb morgen een lange reis voor de boeg dus vanavond maar even goed rusten.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, dat deed me erg goed en bovenal wil ik mijn hemelse Vader danken voor deze speciale 2 weken.
Dank U wel Vader dat ik hier mocht rusten, dank U wel, HalleluJah.

Groeten vanuit Jeruzalem,

Gerrit

Hier zijn nog een aantal foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=YNNODBMM

Reacties

  1. Dag Gerrit,
    Wat fijn dat je je vakantie in Israël zo goed kon afronden. Nog afscheid genomen van de oude stad. Je hebt daarbij de oplichtingspraktijken van een taxi chauffeur heel goed aangepakt.Knap werk! Het lijkt alsof deze 2 weken je wel goed gedaan hebben en de gelegenheid gaven om even op de rem te gaan staan.Ik hoop dat je een hele goede reis terug hebt en dat je een rugzak vol met verrijkende herinneringen met je mee blijft dragen. Het is fijn je binnenkort weer hier te ziedn. De hartelijke groeten van Ybeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,
    Wat heb je nog een prachtige foto's van Jeruzalem geplaatst!
    Gr.
    Ybeltje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

..:: Dag 4 ::.

..:: Zijn wegen zijn hoger dan mijn wegen ::..

..:: Bijbelschool, 1e verslagje ::..